Företag & Näringsliv

 

Sök:
Hem » Mässor » Om oss » Kontakta oss »

 

 

Skövde deltar i unik kampanj för att stötta besöksnäringen i Sverige

 

 

 

23 svenska destinationer går samman i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Foto: SNDMO

 

I sommar går 23 svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Den övergripande målsättningen är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att det oväntade är bra. Även om det inte blir som planerat i år ställer vi inte in, vi ställer om.

 

Kampanjen tar sin utgångspunkt i att se det oväntat bra i en förändrad semester och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kanske blir ett oväntat minne från Linköping eller golfresan till Skottland blir en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas egna sociala medier och hänvisar till att besöka nya platser i Sverige. Lanseringen sker i samband med att Sveriges reserestriktioner förändrades den 13 juni och att semestertiderna tar vid efter midsommar.

 

– Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden. Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO.

 

Från Malmö till Kiruna

 

På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.

- För oss på Next Skövde känns det självklart att samarbeta med våra kollegor runt om i landet. Det kanske inte är så vanligt att vi faktiskt uppmanar besökare att inte stanna hos oss utan åka någon annanstans. Men som helhet är vi övertygade att detta är bra för vår svenska besöksnäring, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde.

 

Unikt samarbete

 

På grund av de restriktioner som tagits fram kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.

 

Swedish Network of Destinations Management förkortat SNDMO, är en förening med 39 svenska destinationer och har funnits sedan 2015. Föreningens viktigaste ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar i föreningen är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner.

 

 

Copyright © essmedia.se. Alla rättigheter reserverade