Företag & Näringsliv

 

Sök:
Hem » Mässor » Om oss » Kontakta oss »

 

 

Nytt avtal ska ge bättre tjänster för Skånetrafikens resenärer

 

 

Ola Persson, affärsansvarig på Softhouse, och Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken, vid signeringen av avtalet.

 

Skånetrafiken har idag tecknat avtal med Softhouse om förvaltning och vidareutveckling av Skånetrafikens olika appar.

 Genom det här avtalet säkrar vi en mycket kompetent partner för att fortsätta göra bra tjänster för våra resenärer, säger Johan Frithiof-Karlberg, chef Digitalisering & IT på Skånetrafiken.

 

Skånetrafikens olika mobilappar har laddats ned nästan 2,7 miljoner gånger och används just nu dagligen av cirka 120 000 resenärer för resesök, biljettköp och trafikinformation. I maj stod dessa tjänster för 79 procent av Skånetrafikens hela biljettförsäljning. Totalt stod de digitala kanalerna för hela 87 procent av försäljningen.

Första versionen av apparna lanserades 2017, men planering och utveckling påbörjades redan 2015.

 

– Då var det få i branschen som trodde på oss när vi sa att det här skulle bli den helt dominerande försäljningskanalen, berättar Johan Frithiof-Karlberg.

Det finns flera anledningar till att så många väljer att resa med en app. Att ha ”biljettautomaten på fickan” är en, men appen ger också möjlighet att söka resan där du går och står och att få information som är viktig för resan, till exempel om en störning inträffar.

– Just att snabbt och enkelt förmedla information till resenären om hur de kan ta sig vidare vid en störning är ett område vi kommer att satsa mycket på framöver, säger Johan Frithiof-Karlberg.

 

Softhouse roll blir att tillsammans med sina partners Tactel och Extrapreneur, bidra med resurser för mjukvaruutveckling, testning, projektledning, incidenthantering med mera, där företagen har lång erfarenhet.

 

- Det känns väldigt glädjande att vi har fått förtroendet av Skånetrafiken att våra agila team fortsätta vidareutvecklingen av reseapparna och därmed bidra i det viktiga arbetet att få till en attraktiv och hållbar omställning inom transportsektorn, säger Ola Persson, Affärsansvarig för Mobila biljettlösningar på Softhouse Consulting Öresund AB och tillägger att Softhouse under 7 år har levererat anpassade och skalbara biljettlösningar och system inom kollektivtrafik i Skandinavien.

Avtalet med Softhouse omfattar inte bara Skånetrafikens appar för operativsystemen Android och iOS, utan även de appar som används i biljettautomaterna och för försäljning hos kundcenter och ombud. Även eventuella nya appar omfattas. Utöver det innebär avtalet ett ansvar för beredskap om incidenter inträffar under kvällar och helger.

 

Avtalet sträcker sig över två år till ett värde av cirka 15 till18 miljoner kronor årligen med möjlighet att justera uppåt och nedåt beroende på behov. Avtalet kan förlängas med två år upp till tre gånger.

Skånetrafiken har i valet av leverantör tillämpat bästa förhållandet mellan pris och ett antal kvalitetskriterier.

 

 

Copyright © essmedia.se. Alla rättigheter reserverade